برنامه غذایی و رژیم خانم های بارداری در ماه دوم بارداری

رژیم غذایی در ماه دوم بارداری برای سلامت جنین بسیار مهم است و به همین دلیل بای غذایی سالم و ماسب به بدن برسانید.

برنامه غذایی و رژیم بارداری در ماه دوم حاملگی

از هفته پنجم بارداری ماه دوم شروع می شود و خیلی از خانم ها در ماه اول بارداری بدون اینکه بدانند باردار هستند تغذیه می کنند. تغذیه زن بارداری یکی از مهمترین چیزها است زیرا این امر به جنین کمک می کند تا به صورت طبیعی و سالم رشد کند. در ماه دوم بارداری شاید از بیماری صبحگاه رنج ببرید و به خوردن غذا زیاد میل نداشته باشد ولی با این حال باید برنامه غایی مخصوص ماه های بارداری را دنبال کنید و غذای مناسب بخورید.

رژیم غذایی مناسب در ماه دوم بارداری

رژیم غذایی نقش مهمی در دومین ماه برداری دارد و در این دوران مجرای عصبی در حال شکل گرفتن است و مغز تشکیل می شود و در نهایت نخاع نوزاد و اعصاب نوزاد هم به آرامی رشد می کن، علاوه بر اینها سیستم گردش خون و ضربان قلب هم در این دوره تشکیل می شوند، پس باید به غذاهایی که در ماه دوم بارداری میل می کنید بسیار اهمیت بدهید و بعضی از غذاهای بد را هم حذف کنید.

برنامه غذایی و رژیم خانم های بارداری در ماه دوم بارداری

در ماه دوم بارداری چه چیزهایی بخوریم

برخی از مواد مغذی حیاتی و اساسی که باید در رژیم ماه دوم بارداری، وجود داشته باشند.

۱٫اسید فولیک:

اسید فولیک یا فولات یکی از ویتامین های گروه ب است. ایت ویتامین مهم در هفته های اول بارداری باید دریافت شود زیرا باعث توسعه طلبی مجراهای عصبی نوزاد می شود و اگر شما به اندازه کافی اسید فولیک دریافت نکنید، نوزاد به نقص عصبی مبتلا می شود و یا زایمان زودرس را تجربه خواهید کرد.

حمایت و مسولیت:

مواد غذایی مانند اسفناج، لوبیا و غلات غنی شده اسید فولیک زیادی دارند و در ماه دوم بارداری شما باید ۴۰۰ میلی گرم از این ویتامین را در روز دریافت کنید.

 

۲٫آهن:

در دوران بارداری میزان خون مادر برای تشکیل و مراقبت از نوزاد بیشتر می شود و اگر اهن کافی از غذاها دریافت نشود، در تمام وقت احساس خستگی می کنید و دچار کم خونی می شوید. در دوران بارداری باید روزانه ۲۷ میلی گرم آهن دریافت کنید در حالی که مقدار اهنی که می توانید از غذا دریافت کنید کافی نیست و به همین دلیل باید بعد از مشاوره با متخصص زنان از مکمل های اهن استفاده کنید.

 

برنامه غذایی و رژیم خانم های بارداری در ماه دوم بارداری

غذاهای ضروری در ماه دوم بارداری

۳٫کلسیم:

در ماه دوم بارداری استخوان های نوزاد شروع به سفت شدن می کنند و به همین دلیل نیاز به کلسیم بالا می رود و شما هر روز باید حدود ۱۰۰۰ میلی گرم کلسیم دریافت کنید. کلسیم را می توانید از مواد غذایی مانند لبنیات و سبزیجات سبز دریافت کنید. اگر به مقدار کافی کلسیم دریافت نکنید، بدن شما از استخوان ها و دندان های شما کلسیم بر میدارد و باعث ضعیف شدن آنها می شود.

۴٫پروتئین:

خیلی از خانمهای باردار در طول سه ماهه دوم و سوم، پروتئین کمی دریافت می کنند و شما باید پروتئین اضافی دریافت کنید و از زمانی که متوجه شدید باردار هستید میزان پروتئین را بالاتر ببرید. پروتئین منبع تغذیه بدن شما و نوزاد است و باعث رشد طبیعی ماهیچه های کودک می شود. پروتئین را از طریق پنیر کم چرب و ماهی می توانید دریافت کنید. اطمینان پیا کنید که ماهی که میل می کنید کم جیوه است. مصرف روزانه پروتئین برای شما حدود ۷۵ تا ۱۰۰ گرم است.

برنامه غذایی و رژیم خانم های بارداری در ماه دوم بارداری

در ماه دوم بارداری چه بخوریم؟

غذاهای ممنوع در دوران بارداری

بسیاری از زنان باردار فقط در مورد خوردن غذاهایی ،به رشد نوزادان شان است توجه می کنند و اغلب فراموش می کنند که غذاهایی وجود دارند که در طول بارداری باید از خوردنشان اجتناب کنند. در اینجا یک لیست از غذاهایی را آورده ایم ،که در طول ماه دوم بارداری تا به آخر اصلا نباید بخورید.

۱٫گوشت بدون چربی:

این یکی از غذاهایی است ،که باید اجتناب کنید، زیرا گوشت پهن شده حاوی لیستریا است که می تواند بر رشد کودک تاثیر بگذارد.

۲٫پنیر کم چرب:

پنیری مانند بری، روکوفورت و کامبرت نباید، در طول ماه دوم بارداری مصرف شود چون حاوی باکتری، ای کولای است ؛ وقتی که از پنیرهای نرم استفاده می کنید، ریسک در معرض قرار گرفتن عفونت و حاملگی نا تمام را افزایش می دهد.

۳٫جگر سیاه:

از آنجا که شما دنبال بالا بردن میزان آهن خود هستید، ممکن است در ماه دوم بارداری از جگر استفاده کنید این غذایی است ،که در حال حاضر نباید آن را بخورید، زیرا حاوی رتینول است که می تواند منجر به سقط جنین شود.

برنامه غذایی و رژیم خانم های بارداری در ماه دوم بارداری

در ماه دوم بارداری جگر نخورید

۴٫شیر غیر پاستوریزه:

اگر شیر پاستوریزه نبود، آن را مصرف نکنید این شیر ،حاوی میکروارگانیسم ها و بیماری هایی است که سلامتی شما را در معرض خطر قرار می دهد همچنین شیر غیر پاستوریزه ،ممکن است شامل سالمونلا و سایر باکتری های مضری نیز باشد.

۵٫الکل و سیگار:

مصرف الکل در دوران بارداری و تمام دوران زندگی خطرناک است، زیرا ممکن است، منجر به نقایص زایمان شود بنابراین، بهتر است از آن به طور کامل دور بمانید.

۶٫ تخم مرغ خام:

تخم مرغ خام یا کم پخته در طی ماه دوم بارداری به هیچ عنوان نباید استفاده شود، زیرا خطر ابتلا به عفونت سالمونلا را افزایش می دهد می تواند، هم برای شما و هم برای نوزاد شما خطرناک باشد.

۷٫گوشت فرآوری شده:

از انواع گوشت فرآوری شده ،مانند گوشت ناهاری و سالامی اجتناب کنید اینها گوشتهایی یخ زده و مستعد ابتلا به بیماری ها هستند. هر گوشتی که می خورید ،باید به خوبی پخته شده باشد، تا تمام باکتری ها و سایر میکروارگانیسم های مضرش کشته شده باشند.

۸٫ماهی خام:

میل غذایی خود را به خوردن غذاهای دریایی مانند سوشی و لابستر، خرچنگ و میگو پیش نبرید اگر شما به دنبال خوردن ماهی پخته هستید، می توانید ماهی بخورید که مطمئن هستید که میزان جیوه کمی دارند.

برنامه غذایی و رژیم خانم های بارداری در ماه دوم بارداری

غذاهای مفید در ماه دوم بارداری

۹٫ گوشت نیم پز پرندگان

از خوردن بوقلمون پر کنده و دیگر مرغ ها، در طول ماه دوم بارداری باید اجتناب کنید مگر اینکه با دمایی بالاتر از ۱۸۰ درجه پخته شده باشند ؛ آب گوشت های خام، می تواند موجب گسترش باکتری ها شود و خطر ابتلا به عفونت را نیز افزایش می دهد و همچنین سلامت کودک را نیز تهدید می کند.

۱۰٫خمیر کوکی:

شما ممکن است شیرینی پزی را دوست داشته باشید و برای یک نتیجه خوب، بر طبق عادت یک تکه از خمیر کوکی را برای تست طعمش قبل از قرار دادن در فر، بخورید در این صورت، از این عادت خود دوری کنید، زیرا خمیر کوکی حاوی تخم مرغ خام است و این بدان معناست که شما خطر ابتلا به عفونت سالمونلا را درخود و کودکتان را افزایش می دهید.

نکات مهم تغذیه در ماه دوم بارداری

  1. باید به دنبال مصرف غذاهای تازه، مانند :سبزیجات تازه و میوه ها باشید.
  2. مواد غذایی یخ زده را مصرف نکنید.
  3. اطمینان حاصل کنید که پروتئین زیادی برای کمک به رشد عضلات نوزادانتان دریافت می کنید.
  4. همچنین، مصرف کالری خود را با مصرف غذاهای نشاسته ای بیشتر، به جای خوردن غذاهای شیرین، افزایش دهید.
  5. شما باید مراقب آنچه می خورید، باشید سعی نکنید غذاهای شور، چرب و شیرین بخورید.
  6. در صورتی که در طول ماه دوم بارداری از بیماری صبحگاه رنج می برید، از نوشیدنی زنجبیل استفاده کنید ،که از ریشه زنجبیلواقعی تهیه شده یا به جای آن ازچای بابونه استفاده کنید.
  7. نگران مصرف غذا خودی نباشید.
  8. هنگامی که شما ۱۲ هفته حاملگی را طی می کنید، بیماری صبحگاهی شما ناپدید می شود و شما می توانید یک رژیم غذایی سالم و مغذی را برای جبران حاملگی خود داشته باشید.

Add a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *